De aller fleste som setter seg som mål å skrive en blogg, har et ønske om at folk skal besøke siden deres og like det de legger ut. Med så mange blogger på nettet, er konkurransen stor, og det er ikke alltid lett å vite hva som skal til for å tilfredsstille en kravstor tilhengerskare. Heldigvis fins det noen gode råd til hvordan man kan lykkes med bloggingen.

Gode blogger har personlighet

Uansett om bloggen skal representere en person eller et foretak, er det viktig at den har personlighet. Derfor er det viktig å sørge for en lett gjenkjennelig tone, som samtidig skiller seg fra andre lignende blogger. Det beste er å skrive mange innlegg i begynnelsen, mens man prøver seg fram. Det gjør ikke noe om man ikke finner tonen med en gang, det kommer automatisk etter hvert.

Oppdatering er gull

Gode blogger har flere tilhengere som besøker siden daglig. Derfor er det viktig å sørge for at de alltid kan finne nytt innhold. Det er nemlig ikke særlig vanlig å bla seg bakover mer enn et par-tre innlegg når man først besøker en side. Hvis man stadig møtes av et innlegg man har lest, vil de besøkende begynne å syns det er kjedelig å besøke bloggen, og kanskje slutte å klikke seg inn på innleggene.

Underholdende og relevant innhold

Ok, så man må skrive mye og oppdatere ofte, men kan man publisere hva man vil? Svaret på dette er selvfølgelig nei. Det er lov å hente inspirasjon fra andre sider, men det er ingen god idé å kopiere. For det første er det ulovlig å utgi seg for å ha skrevet andres innhold, og det gir dessuten bloggen dårligere rating i søkemotorene. Gode blogger må ha original tekst, og det er selvfølgelig lov til å linke til andre sider, dersom man har hentet inspirasjon derfra.

Link for link

Mange henger seg opp i likes og antall følgere, og tror dette er den eneste måten en blogg får oppmerksomhet på. Det kommer derfor som et sjokk på mange at det å linke til andres blogger og til sider man har hentet inspirasjon fra faktisk hever en bloggs plassering i søkeresultatene. Mange har sikkert hørt om hashtaggen #LIKE4LIKE, men nå er det derimot #LINK4LINK som gjelder!