Det er ikke mange år siden bloggene ble daglig kost for nordmenn på Internett. Konseptet, som først begynte som en slags nettbasert dagbok, forvandlet seg raskt til et popkulturelt fenomen. Nå hører man om blogger og bloggere i alle kanaler. Mange av dem har startet suksessrike selskaper, og det har også blitt laget opptil flere reality-programmer hvor bloggerne har vært hovedpersoner. Det fins blogger som skriver om alt fra mote og sport, til hest, lokalhistorie, betting og finans. Mange lesere opplyser også at de foretrekker å lese blogger over det å lese aviser eller se på TV, og mange bloggere legger også ut filmet innhold, såkalte vloggere. Uansett hva man er interessert i, er det høyst sannsynligvis mulig å finne en blogg som skriver om akkurat dette. Internett er en jungel av blogger og nettsider for alle og enhver.

Blogger gjør folk og selskaper mer menneskelige

Ikke bare privatpersoner og kjendiser, men også bedrifter og offentlige etater tyr nå til blogger for å kommunisere med publikum og holde dem oppdatert på hva som skjer. Faktisk forventes det at man har en blogg, dersom man er et selskap av en viss størrelse. Har man ikke det, kan det tolkes som et tegn på at man er useriøs, eller at man foretrekker en viss avstand til publikum. Det er viktig å fremstå som transparent i det offentliges øye, særlig i et land som Norge, hvor selv enkeltpersoners skattelister har vært felleseie siden begynnelsen av 1900-tallet. For en kjendis eller politiker kan en blogg være med på å myke opp et ellers kaldt og fiendtlig image. Bloggen har på mange måter beholdt dette særtrekket fra den spede begynnelsen, da selve dagbok-uttrykket sto i fokus. Med en menneskelig og personlig tone, er det lettere å få trofaste følgere som føler de kan relatere seg til bloggeren eller selskapet.

Man kommer ikke langt uten en blogg

Siden blogger har blitt et absolutt must for såpass mange mennesker, har det blitt vanligere og vanligere å ansette en egen blogger eller en ekspert på sosiale medier. Det er nemlig veldig viktig at man ikke glemmer å oppdatere bloggen sin ofte. Innholdet må dessuten være relevant og spennende, slik at folk faktisk klikker på innleggene og man har mulighet til å tjene penger på reklamebannere. Å oppdatere en blogg krever både tid og innsats, og dersom man har mange jern i ilden, kan det lønne seg å delegere dette ansvaret til en annen person. Man finner oftere jobbannonser hvor det søkes etter mer eller mindre erfarne skribenter, og stadig flere unge oppdager mulighetene som følger med en karriere som profesjonell skribent eller blogger i et arbeidsmarked som krever mer og mer kreative løsninger for de som vil tjene penger.