Uttrykket klikkhoreri høres nok mye verre ut enn det fortjener. I prinsippet, dreier klikkhoreri seg om å lage fengende overskrifter som fanger oppmerksomheten til leserne og gir dem lyst til å klikke på linken.

Konseptet er ikke nytt, og teknikken har blitt benyttet av tabloidaviser i lang tid, lenge før Internett så dagens lys. Den gangen innså mediefolk at avisforsider konkurrerer med hverandre når de først står fremme i avisstativene, og sensasjonelle overskrifter var ofte det som skulle til for å slå konkurrentene og vinne kundenes gunst i et hett avismarked. Det hele begynte med de unge avisbudene som skrek ut sensasjonelle overskrifter for å selge til forbigående, og nå florerer det av lignende overskrifter på nett.

Horeriet ligger i å krysse visse grenser for å virke mer tiltrekkende for kundene. Overskriftene må være sensasjonelle og litt skandaløse, men det er alltid best om de antyder forsiktig, heller enn å være for vulgære og eksplisitte. De aller fleste har nok vært borti overskrifter som hinter til både (fot)baller og store brød. Man trenger ikke å være et geni eller tenke koffert for å kunne ta slike referanser, selv om det som regel dreier seg om matlaging og idrett.