Ok, blogginnlegg skal være originale og kreative. Det er ingen hemmelighet at ingen har lyst til å klikke på noe som ser ut som alt annet. Allikevel fins det noen regler alle blogginnlegg burde følge for å vekke leserens oppmerksomhet og holde på den lengst mulig.
En god bloggpost begynner alltid med en fengende tittel som skriker etter oppmerksomhet. Det er lett å bli et offer for såkalt klikkhoreri så det er viktig å passe på at tittelen man velger er relevant i forhold til det man skal skrive om, uten at den røper for mye.
Under tittelen passer det godt med en kort introduksjon som sier noe om hva blogginnlegget skal handle om, akkompagnert av et passende bilde på høyre side. Grunnen til at bilde bør være på høyre side, er at leserens blikk vil flyttes mot dette hver gang blikket beveges mot enden av linjen med tekst.
Deretter kommer undertittelen, som er minst like viktig. I denne kan man gjerne røpe litt mer om innholdet i artikkelen, slik at leseren umiddelbart får ny informasjon, i fall de skulle la blikket falle rett fra overskrift til undertittelen, og dermed få lyst til å lese blogginnleggets hovedartikkel, som begynner rett under denne. Ideelt sett skal man ha to sett med undertitler. De må gjerne appellere til forskjellige typer lesere, siden sjansen da er større for at flere leser i alle fall en del av innlegget.
Etter teksten er det lov å legge inn invitasjoner til leserne, som å abonnere på nyhetsbrev eller dele artikkelen på sin egen blogg eller i sosiale medier, som Twitter, LinkedIn, Facebook eller Instagram. Eventuelle lydklipp eller innebygd video bør komme mellom titler og ha like stor bredde som tekstlinjene, slik at det virker naturlig å spille dem av før man leser videre.